Jom Klik-Klik

Wednesday, June 18, 2014

Memperkenalkan Makanan Pertama Untuk Baby



Salam semua, hari ni kasutmerah nak cite pasal si kembar yang yang dah start makan makanan baby.. sebelum bagi baby kita makan kena tahu berberapa perkara yang kasutmerah rasa penting dan mommies kena tahu ye.. okey nak tahu lebih lanjut klik je kat bawah nih..


Bila saya harus memperkenalkan makanan pejal kepada bayi saya?

Yeee saya super excited nak cerita pasal makanan baby nih.. hehehe..sebelum tu mesti ada mommies yang bertanya bila masa yang sesuai untuk memperkenalkan makanan pejal kepada bayi kita.. kasutmerah ada juga baca buku tentang nih iaitu: 

"anda boleh memperkenalkan makanan pepejal sebarang masa antara 4 dan 6 bulan jika bayi anda sudah bersedia. Sehingga itu, susu ibu atau susu formula menyediakan semua kalori dan khasiat keperluan bayi anda hendaklah di teruskan jugak. Sistem pencernaan beliau hanya bersedia untuk makanan pejal sehingga baby 4 dan 6 bulan."

American Academy of Pediatrics mengesyorkan bahawa bayi disusui secara eksklusif sekurang-kurangnya enam bulan - walaupun ibu bapa memberitahu bahawa sesetengah bayi tidak mereka sudah tidak sabar-sabar dan bersedia untuk makan makanan pejal lebih awal.

Bagaimana saya tahu bila bayi saya bersedia untuk makan?

Senarai Semak # 1: Dia boleh mengawal kepalanya sendiri. Kawalan leher beliau adalah normal untuk bayi yang berumur 5 setengah bulan. 

Senarai Semak # 2: Dia boleh duduk dengan baik apabila disokong. Ini bermakna tulang belakang semakin kuat. Tidak semua bayi boleh duduk di atas mereka sendiri pada usia ini tetapi selagi dia boleh duduk dengan sokongan, itu sudah mencukupi. Bayi perlu berada dalam kedudukan menegak untuk membolehkan mereka untuk mengambil makanan.

Senarai Semak # 3: berat badan yang baik. Ya! Secara amnya, bayi mempunyai dua kali ganda sehingga berat badan mereka dengan usia 6 bulan .. Dalam kes bayi kasutmerah, berat lahir beliau adalah 2.7kg dan 3.1kg .Berat kembar kasutmerah sekarang adalah 6.9kg dan 7.4 kg. 

Senarai Semak # 4: Tahu bagaimana untuk mengunyah! Ya, bagaimana anda boleh makan tanpa mengunyah! Adakah anda notis apabila bayi yang lebih muda, mereka mempunyai refleks spontan mengambil lidah mereka keluar apabila mereka lapar? :) Bukankah Allah yang maha besar! Refleks bayi itu adalah untuk memberitahu kita bahawa mereka lapar. Kira-kira 4 -5 bulan, perlahan-lahan refleks akan hilang untuk membolehkan bayi belajar bagaimana untuk mengunyah. Sebaik refleks hilang, anda mungkin merasakan bahawa bayi anda kurang air liur  kerana mengunyah dan menelan kemahiran datang bersama-sama untuk persiapannya untuk makanan pejal. 

Senarai Semak # 5: Anak sudah pandai mengintai makanan kita! Hahahha .. setiap kali kita makan, dia akan membuat kita berasa bersalah kerana tidak memberikan anak kita sedikit makanan.

Menurut sumber-sumber berkenaan dengan permakanan bayi. ..Kita perlu terus memberi makanan dengan rasa yang sama untuk seminggu atau lebih, hanya untuk membiasakan bayi supaya mereka (bayi dan putik rasa) tidak keliru .. lepas seminggu baru lah kita tukar kepada menu makanan yang lain pulak kepada bayi kita.

Harap anda tidak keberatan berkongsi makanan kegemaran bayi anda dan resipi anda ye.. kasutmerah jugak akan upload beberapa resepi makanan si kembar nanti.. 

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete