Jom Klik-Klik

Wednesday, May 28, 2014

Anakku Alergi Steven Johnson




Salam kepada yang sudi singgah di blogku... 
hari ni baru ada kesempatan mengupdate blog ku ini.. 
betapa beratnya hati ku menulis kali ini, berat lagi hati ku lalui dugaan dari Allah ini, namun aku redha...
Hari ni genap 3 hari dah si kecil ku masuk wad... Asalnya Khamis lepas baby kembar injection 
untuk 5 bln kat klinik kesihatan.. si adek demam lah lepas injek.. abang okey.. jadi kasutmerah 
bagilah ubat NUROFEN.. peringatan untuk diri sendiri dan sahabat semua.. jangan bagi ubat kat farmasi terutama baby sebab kita tak tahu apa kandungan ubatnya dan kita tak tahu 
kalau anak kita ada alergik kepada ubat tersebut. Bagi ubat demam tak jugak kebah.. 
tunggu lah jgak sehari dua tengok kebah ke tak.. pastu naik tanda alergik kat badan merah-merah, 
bibir keluar darah dan kaki bengkak.. kasut merah perasan merah-merah alergik tu sama 
macam suami punya elergik kalau silap makan ubat. Jadi sekarang berkampung lah 
kasutmerah kat Hospital Naluri masuk hari ni dah hari ke-3. So ni serba sedikit perkongsian ilmu yang kasutmerah tahu sebab anak kasutmerah 
ada penyakit ini .

Reaksi hipersensitiviti dadah akut pada kulit boleh menyebabkan kematian. Hipersensitiviti adalah keadaan di mana tubuh menjadi berreaksi terhadap suatu zat secara berlebihan. Nekrosis Epidermal Toxic (BERSIH) atau adanya kematian kulit ari (epidermis) secara luas menjadi penyebab utama kematian (30 - 35%). Sindrom Steven Jhonson (SJS) dan bentuk transformasi antara senaman dan NET merupakan penyumbang angka kematian pada reaksi ubat kedua (5 - 15%). 
Sindrom Stevens-Johnson (SJS) adalah penyakit yang jarang berlaku tetapi serius kerana adanya reaksi hipersensitiviti yang diperantarai kompleks imun, biasanya melibatkan kulit dan membran mukus. Kemungkinan menyerang organ tubuh dalam mungkin saja terjadi, biasanya mengenai mulai dari mulut, hidung, mata, faraj, uretra, pencernaan , dan mukosa pernafasan bawah boleh terjadi pada perjalanan penyakit. Adanya kerosakan pada saluran cerna dan pernafasan dapat berlanjut menjadi nekrosis. Sindrom Stevens-Johnson merupakan gangguan sistemik serius dengan potensi morbiditi parah dan bahkan kematian. 

GEJALA
Seringkali, Sindrom Stevens-Johnson hanya muncul dengan gejala seperti flu, diikuti dengan ruam merah menyakitkan atau keunguan yang menyebar dan lecet, akhirnya menyebabkan lapisan atas kulit mati dan mengelupas. Sindrom Stevens-Johnson merupakan keadaan kecemasan perubatan yang biasanya memerlukan rawat inap. Rawatan sendiri menumpukan pada menghilangkan penyebab, mengawal gejala dan mengurangkan komplikasi . Apa yang boleh memacu terjadinya Sindrom Steven - Jhonson? Penyebab pasti dari sindrom Stevens-Johnson tidak selalu dapat dikenalpasti. Biasanya, keadaan ini merupakan reaksi hipersensitiviti atau alahan terhadap ubat, jangkitan atau penyakit. 

PENYEBAB
Penyebab Dadah Hipersensitiviti ubat yang paling sering menjadi penyebab Sindrom Stevens-Johnson. Beberapa ubat yang sering menyebabkan Sindrom Steven-Jhonson adalah: Anti asam urat ubat, seperti allopurinol Ubat Anti Inflamasi Non Steroid (OAINS), sering digunakan untuk merawat kesakitan Penisilin, yang digunakan untuk merawat jangkitan Anticonvulsant, yang digunakan untuk merawat kejang Penyakit jangkitan : Herpes (herpes simplex atau kayap ) Selsema HIV Difteria Penyakit tipus Hepatitis Penyebab lain Dalam beberapa kes, sindrom Stevens-Johnson boleh disebabkan oleh rangsangan fizikal, seperti hipersensitiviti terhadap terapi radiasi atau sinar ultraviolet. 

GEJALA
Bagaimana cara mengenali gejala Sindrom Steven - Jhonson? Tanda dan gejala sindrom Stevens-Johnson meliputi: Wajah bengkak Lidah bengkak Gatal-gatal Sakit pada kulit Ruam kulit merah atau ungu yang merebak dalam jam sampai hari Lepuh pada kulit dan membran mukus, terutama di hidung, mulut dan mata Pengelupasan kulit Jika gejala ini anda temui, sebaiknya segeralah ke doktor atau Hospital terdekat. 

SIAPA YANG BERISIKO?
Siapa saja yang berisiko menderita Sindrom Stevens-Johnson? SJS adalah reaksi jarang dan tak terduga. Tidak tersedia ujian untuk membantu meramalkan siapa yang berisiko. Beberapa faktor, bagaimanapun, boleh meningkatkan risiko terkena sindrom Stevens-Johnson, termasuk: Keadaan perubatan sebelumnya. Jangkitan virus , penyakit yang menurunkan kekebalan tubuh , human immunodeficiency virus (HIV) dan lupus eritematosus sistemik - penyakit keradangan kronik - meningkatkan risiko terkena sindrom Stevens-Johnson. Genetik. Membawa gen yang disebut HLA-B12 boleh membuat seseorang lebih terdedah kepada sindrom Stevens-Johnson. 


CARA MENGELAKKAN SINDROM STEVEN -JHONSON
Bagaimana cara mengelakkan Sindrom Steven - Jhonson? Sukar untuk menghalang serangan awal sindrom Stevens-Johnson kerana biasanya seseorang tidak tahu apa yang akan mencetuskan terjadinya SJS di tubuhnya. Namun, jika anda mempunyai sindrom Stevens-Johnson sekali, dan doktor anda menentukan bahawa itu disebabkan oleh ubat, pastikan untuk mengelakkan bahawa ubat dan lain-lain di kelas yang sama untuk mencegah serangan lain. Jika virus herpes menyebabkan reaksi anda, anda mungkin perlu untuk mengambil ubat antivirus setiap hari untuk mengelakkan berulang. Kejadian berulang sindrom Stevens-Johnson biasanya lebih parah dari episode pertama dan, dalam banyak kes, itu boleh membawa maut. Pemulihan selepas sindrom Stevens-Johnson boleh berlangsung dari bebrapa minggu hingga bulan, bergantung pada tahap keparahan keadaan tubuh.

1 comment: